فیلم | با فکر و سلیقه مختلف افراد چه کنیم
کد خبر: 3897226
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۰
از ثری تا ثریا / 14

فیلم | با فکر و سلیقه مختلف افراد چه کنیم

انسان‌ها همواره با افرادی سروکار دارند که متفاوت از آنها هستند، اما مهم آن است که ما باید بدانیم برای برخورد با دیگران نه باید به جنگ پرداخت، نه دیگران را به اجبار مانند خود کرد، بلکه باید به آموزه‌های علوی عمل کرد.

محسن اسماعیلی،‌ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و نهج‌البلاغه‌‌پژوه

به گزارش ایکنا، محسن اسماعیلی،‌ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و نهج‌البلاغه‌‌پژوه، در چهاردهمین بخش درس‌گفتارهای علوی می‌گوید: باید باور کنیم که نه همه افراد باب میل ما هستند و نه همه افکار. در زندگی با کسانی روبه‌رو می‌شویم که فکر متفاوتی با ما دارند و حرف‌هایی می‌زنند و یا کارهایی می‌کنند که ما قبول نداریم.

اما چه باید کرد؟ یک راه این است که با همه بجنگیم که نتیجه‌اش یک زندگی تلخ است. راه دیگر این است که همه را به اجبار مانند خودمان کنیم و این امر نیز ناشدنی است. خداوند همان طور که صورت‌ها را متفاوت آفریده، سیرت‌ها را نیز متفاوت آفریده است. راه سوم هم این است که با منطق رفتار کنیم؛ یعنی مدارا کنیم و بردباری نشان دهیم.

خشم باعث می‌شود که حرف حق انسان نیز بی‌ارزش شود و در عوض حضرت علی(ع) فرمود که اگر در مقابل حرف ناحساب و آدم ناشکیبا، بردبار باشید و حرفتان را با منطق بزنید، اولین پاداش خدا این است که دیگران یاور و طرفدار شما علیه طرف مقابل خواهند شد.

انتهای پیام
captcha